- Over deze sector...
-
Bouw
- Assistent bouwen, wonen en onderhoud - niveau 1
- Assistent metaal, elektro- en installatietechniek - niveau 1
- Bouwlab 2 - Servicemedewerker gebouwen
- Bouwlab 3 - Allround vakkracht onderhoud- en klussenbedrijf
- Timmerman - niveau 2
- Allround timmerman - niveau 3
- Tegelzetter - niveau 2
- Allround tegelzetter - niveau 3
- Metselaar - niveau 2
- Allround metselaar - niveau 3
- Schilder - niveau 2
- Gezel schilder - niveau 3
- Meubelmaker/ (scheeps) interieurbouwer - niveau 2
- Allround meubelmaker/ (scheeps) interieurbouwer - niveau 3
- Bouwkunde mbo - niveau 4
-
Infra
- Opperman bestratingen - niveau 2
- Straatmaker - niveau 3
- Vakman grond-, weg- en waterbouw – niveau 2
- Allround vakman grond-, weg- en waterbouw – niveau 3
- Over deze sector...
-
Economie
- Assistent dienstverlening - niveau 1
- Assistent business services - niveau 2
- Allround assistent zakelijke dienstverlening - niveau 3
- Junior accountmanager - niveau 4
-
Legal & HR
- Consulent commerciële arbeidsbemiddeling - niveau 4
- Legal, insurance & HR services specialist - niveau 4
-
Marketing & communicatie
- E-commerce specialist - niveau 4
- Marketing & communicatie - niveau 4
-
Retail
- Assistent verkoop/retail - niveau 1
- Retailmedewerker - niveau 2
- Retailspecialist - niveau 3
- Retailmanager - niveau 4
- Ondernemer handel - niveau 4
- Assistent logistiek - niveau 1
- Logistiek medewerker - niveau 2
- Over deze sector...
-
ICT support
- Assistent dienstverlening - niveau 1
- Medewerker ICT support - niveau 2
-
IT systems and devices
- Allround medewerker IT systems and devices - niveau 3
- Expert IT systems and devices - niveau 4
-
Software development
- Full stack developer - niveau 4
- Game developer - niveau 4
- Software developer - niveau 4
- Software developer (tweetalig) - niveau 4
- Over deze sector...
- Medewerker facilitaire dienstverlening - niveau 2
- Medewerker sport & recreatie - niveau 2
- Pedagogisch medewerker kinderopvang - niveau 3
- Gespecialiseerd pedagogisch medewerker - niveau 4
- Onderwijsassistent - niveau 4
- Sociaal werker - niveau 4
- Over deze sector...
-
Elektrotechniek
- Assistent bouwen, wonen en onderhoud - niveau 1
- Assistent metaal, elektro- en installatietechniek - niveau 1
- Monteur elektrotechnische installaties - niveau 2
- Eerste monteur elektrotechnische installaties - niveau 3
- Eerste monteur elektrotechnische industriële installaties - niveau 3
-
Installatietechniek
- Assistent bouwen, wonen en onderhoud - niveau 1
- Assistent metaal, elektro- en installatietechniek - niveau 1
- Monteur werktuigkundige installaties - niveau 2
- Eerste monteur werktuigkundige installaties woning - niveau 3
- Eerste monteur werktuigkundige installaties utiliteit - niveau 3
- Werkvoorbereider installatie- en elektrotechniek - niveau 4
-
Mechatronica
- Techlab - niveau 2
- Monteur mechatronica - niveau 2
- Eerste monteur mechatronica - niveau 3
- Technicus mechatronica - niveau 4
- Technicus duurzame aandrijfsystemen - niveau 3
- Engineer duurzame aandrijfsystemen - niveau 4
- Technicus engineering mechatronica - niveau 4
-
Metaaltechniek
- Assistent metaal, elektro- en installatietechniek - niveau 1
- Medewerker productietechniek constructie – niveau 2
- Allround medewerker productietechniek constructie – niveau 3
- Medewerker productietechniek plaatwerken – niveau 2
- Allround medewerker productietechniek plaatwerken - niveau 3
- Specialist plaat- en constructiewerk - niveau 4
-
Precisietechniek
- Medewerker productietechniek verspanen - niveau 2
- Allround medewerker productietechniek verspanen - niveau 3
- Specialist verspaningstechnologie - niveau 4
-
Service en onderhoudstechniek
- Assistent mobiliteitsbranche - niveau 1
- Eerste monteur service en onderhoud elektrotechniek - niveau 3
- Eerste monteur service en onderhoud werktuigbouw - niveau 3
- Eerste monteur service en onderhoud werktuigkundige installaties - niveau 3
-
Industriële procestechniek
- Mechanisch operator A - niveau 2
- Mechanisch operator B - niveau 3
- Operator C - niveau 4
- Over deze sector...
-
Zorg
- Assistent dienstverlening - niveau 1
- Assistent horeca, voeding of voedingsindustrie - niveau 1
- Helpende zorg en welzijn - niveau 2
- Verzorgende-IG - niveau 3
- Mbo-Verpleegkundige - niveau 4
-
Welzijn
- Assistent dienstverlening - niveau 1
- Medewerker facilitaire dienstverlening - niveau 2
- Medewerker sport en recreatie - niveau 2
- Begeleider maatschappelijke zorg - niveau 3
- Persoonlijk begeleider maatschappelijke zorg - niveau 4
- Sociaal werker - niveau 4
Jongensdroom van student Luca komt uit in West-Afrika
Hij is een jaloersmakende ervaring rijker. Ter AA student Luca van Benthum reisde met stichting Go for Africa in een auto vanuit Den Bosch naar Senegal en Gambia. Hier liep hij stage op twee scholen voor beroepsonderwijs. Een schoolvoorbeeld van ‘onderwijs op avontuur als verbinding van culturen’.
Go For Africa is een jaarlijks terugkerend project waarbij studenten met een auto naar Afrika reizen om daar vrijwilligerswerk te doen. Luca doet zijn verhaal.
In de huid van
Vanaf een afstandje observeert Luca (19) hoe ‘zijn’ leerlingen hun praktijkgerichte opdracht uitvoeren. Op de PIA-school in het Noord-Gambiaanse Bakau is hij tijdelijk in de huid gekropen van een docent elektrotechniek. “Hiervóór zijn ze aan de slag geweest met het maken van een hotelschakeling. Nu zijn ze even zoet met het fiksen van een serie- en een parallelschakeling. De bedoeling is dat ze inzicht krijgen in hoe een stroomkring werkt”, verduidelijkt hij. “Het niveau ligt lager dan ik gewend ben, dus leggen we de lat niet al te hoog.” Zélf is Luca bijna klaar met de vierjarige opleiding Technicus Engineering Mechatronica op niveau 4 bij Ter AA.
Appeltje-eitje
Samen met zijn medestudenten Amber van Rooij, Joost van den Boogaart en Koen Schobers staat Luca voor de klas. “Het lesgeven bevalt me. Tot dusver gaat het van een leien dakje. Ook het Engels gaat me probleemloos af. Appeltje-eitje, zo voelt het althans. Met ons viertjes hebben we de zaken stevig onder controle”, benadrukt hij. “Waar nodig kunnen we altijd nog op steun van enkele vakdocenten rekenen. We zijn gelukkig niet vogelvrij verklaard.”
Gezond verstand gebruiken
Abdourahman Touray (16), de jongste van de klas, is als eerste klaar met de opdracht. “Sommige leerlingen lijken nog wat schuw voor elektriciteit, deze jongen niet. Gewoon je gezonde verstand gebruiken en goed kijken”, vervolgt Luca. “Veiligheid is hier een relatief begrip. We zijn al op meerdere vreemde dingen gestuit. Kabels die kriskras zijn aangelegd. Al dan niet samengebonden met tape. In een lokaal bij de afdeling metaaltechniek zagen we leerlingen op slippers bezig met een slijptol. Hoe verzin je het! De voorzorg is hier vaak te duur. Iets wat vroeg of laat consequenties heeft voor de nazorg.”
Band opbouwen met de leerlingen
Een paar weken eerder maakte Luca zijn ‘onderwijs debuut’ op de CFP-school in het Zuid-Senegalese Baïla, met Nick van Doren en Amber van Rooij aan zijn zijde. “De meeste leerlingen daar hadden nauwelijks praktijkervaring. We wilden daar verandering in brengen, maar door gebrek aan tijd is dat onvoldoende gelukt. Wat we bijvoorbeeld nog wél met de klas hebben gedaan, is digitaal tekenen op de computer en praktische oefeningen met het relais van een auto”, vertelt Van Benthum. “Ondanks de beperkte tijd hebben we toch een band met de leerlingen kunnen opbouwen. We hebben samen Champions League gekeken en met ze gevoetbald. Kansloos verloren natuurlijk, ze waren zo snel. Dat er op het gortdroge veld geen sprietje gras groeide, zal ik maar niet als excuus gebruiken.”
Pittig autootje
De avontuurlijke roadtrip naar West-Afrika, die maar liefst 22 dagen duurde, heeft Luca als een unieke en leerzame ervaring beleefd. Samen met Ruben Verstegen en Koen Schobers reed hij in een roodkleurige Subaru Forester Turbo uit 2002. “De auto hadden we gezien op Marktplaats. Vlakbij Amsterdam hebben we ‘m opgehaald voor een bedrag van 2300 euro. Een pittig autootje. Hij heeft het onderweg aardig volgehouden. Dat de handrem al in Frankrijk kapot ging, was geen probleem. Dit type is een automaat. Zorgwekkender was dat er ergens in Marokko diesel in onze benzineauto werd getankt. Het leegpompen en schoonmaken heeft voor uren oponthoud gezorgd en indirect geleid tot de vervanging van de startmotor”, doet hij uit de doeken. Bij de grens van Mauritanië kreeg hij even last van rillingen over z’n hele lijf. “Een douanebeambte merkte op dat mijn paspoort min of meer verlopen was. You are not allowed to enter this country, klonk het dreigend. Gelukkig voegde hij er snel aan toe: I am joking with you. De rest van de reis liep gesmeerd, met een ongelooflijk warm welkom in Tanji, de eindhalte. Een jongensdroom is een jongensboek geworden”, eindigt Luca zijn verhaal glimlachend.
Interview: Chris Korsten
Benieuwd naar meer reis- en stage verhalen uit Afrika?
Lees de verhalen van Ter AA student Nienke van der Meulen en Jens Sijbers.
Heb je een vraag?